Reflective and critical thinking, a view from the experiential model
DOI:
https://doi.org/10.61182/rnavmed.v6n1a5Keywords:
Critical thinking , Reflective thinking, Experiential model, NursingAbstract
Nurses make their own history every day, but what determines in these men and women the development of new care actions? What are the objective conditions that establish the bases of practical theoretical activity in the sciences of care? These and other questions promoted the deployment of the present study, finding in reflective and critical thinking, a quality inherent to human beings, an argument for the answers. Reflective and critical thinking in nursing has been characterized by promoting an active, creative attitude towards the area of care. This has had a positive influence on the discipline of nursing by providing a coherent and logical language based on the creative conceptualization of the metaparadigms of nursing (person, environment, health and nursing) and a structure and mastery of knowledge about the very essence of care.
From reflective and critical thinking, a prism of knowledge, representations and concepts has been built. This has had a positive reflection in the practical activity of nursing, which, like all other domains of science, demands dialectical reasoning, i.e., never assuming that knowledge is finished and immutable. Reflective and critical thinking in fusion with the Experiential Model derives in discussions, research that can propitiate the analysis of the best experiences of nurses and the critical elaboration of the scientific heritage of this science.
References
Ávila Sánchez M. Modelo pedagógico para el mejoramiento humano de los estudiantes de la carrera de Enfermería [tesis doctoral]. [La Habana]: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”; 2013.
Amaro Cano M del C. Ética social, profesional, profesoral y de la ciencia. Medisur [Internet]. 2015 [citado el 6 de febrero de 2019];13(6):714–21. Disponible en: https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3128/1946
Mastrapa Y, Gilbert-Lamadrid M, Sánchez M. De la enfermera general a la enfermera geriátrica. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2016 [citado el 5 de junio de 2019];32(4). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/974/214
Amaro Cano M del C. La formación humanística de las enfermeras: una necesidad insoslayable. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2014 [citado el 2 de diciembre de 2019];29(4). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/441
Cárdenas Becerril L, Monroy Rojas A, Arana Gómez B, García Hernández L. Importancia del pensamiento reflexivo y crítico en enfermería. Revista Mexicana de Enfermería Cardiológica [Internet]. 2015 [citado el 7 de julio de 2019];23(1):35–41. Disponible en: www.medigraphic.org.mxwww.medigraphic.org.mx
Mínguez Moreno I, Siles J. Pensamiento crítico en enfermería: de la racionalidad técnica a la pr´áctica reflexiva. Aquichan [Internet]. 2014 [citado el 7 de diciembre de 2019];14(4):594–604. Disponible en: https://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/2734/html
Chan ZCY. A systematic review of critical thinking in nursing education. Nurse Educ Today. 2013;33(3):236–40. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.01.007
Hernández Ararat Z. Estrategia pedagógica - estudio de caso para fomentar pensamiento crítico en estudiantes de Enfermería. Revista UNIMAR [Internet]. 2014 [citado el 7 de diciembre de 2019];32(1):167–79. Disponible en: https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/583
Valente GS, Viana L de O. El pensamiento crítico-reflexivo en la enseñanza de la investigación en enfermería: ¡Un desafío para el profesor! Enfermería Global [Internet]. 2007 [citado el 7 de diciembre de 2019];6(1):1–8. Disponible en: https://revistas.um.es/eglobal/article/view/253/209
Kaddoura MA. New graduate nurses’ perceptions of the effects of clinical simulation on their critical thinking,
learning, and confidence. J Contin Educ Nurs. 2010;41(11):506–16. https://doi.org/10.3928/00220124-20100701-02
García Carpintero E, Siles González J, Martínez Roche E, Martínez de Miguel E, Manso Perea C. Percepciones de los estudiantes sobre el desarrollo del pensamiento crítico-reflexivo a través del portafolio de prácticas. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo. 2018;20(1):1–12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.ie20-1.pedp
Martínez Talavera BE. Aplicación del pensamiento reflexivo y crítico en el cuidado profesional de enfermería del ámbito quirúrgico. [Internet] [Tesis de Maestría]. [Toluca]: Universidad Autónoma del Estado de México; 2019 [citado el 7 de diciembre de 2019]. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.11799/105041
Thompson N, Pascal J. Developing critically reflective practice. Reflective Practice [Internet]. 2012 [citado el 7 de diciembre de 2019];13(2):311–25. Disponible en: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14623943.2012.657795
Bezanilla Albisua MJ, Poblete Ruiz M, Fernández Nogueira D, Arranz Turnes S, Campo-Carrasco L. El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios pedagógicos [Internet]. 2018 [citado el 4 de diciembre de 2019];44(1):89–113. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173565054006
Carbogim F da C, Oliveira LB de, Püschel VA de A. Critical thinking: concept analysis from the perspective of
Rodger’s evolutionary method of concept analysis. Rev Lat Am Enfermagem. 2016;24(e2785):1–12. https://doi.org/10.1590/1518-8345.1191.2785
Hernández Bernal N, Barragán Becerra J, Moreno Mojica C. Intervención de enfermería para el bienestar de cuidadores de personas en cuidado domiciliario. Revista Cuidarte. 2018;9(1):2045–58. https://doi.org/10.15649/cuidarte.v9i1.479
Organización Panamericana de la Salud. OPS. 2019 [citado el 4 de diciembre de 2019]. Orientación estratégica para enfermería en la regio n de las Ame ricas. Disponible en: http://iris.paho.org
Pachecho Mendoza J, Alhuay Quispe J. Unidades de Bibliometría, espacios necesarios para el monitoreo de producción científica en la universidad moderna. Revista habanera de ciencias médicas [Internet]. 2019 [citado el 4 de diciembre de 2019];18(3):376–80. Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2874
Izquierdo Machí n E, Vargas Borges WA, Cruz Vaillant A, Izquierdo Machí n LC. Dialéctica materialista desde la ciencia del cuidado. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2018 [citado el 2 de diciembre de 2019];22(3):493–500. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3365/html
Richard P, Elder L. Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Fundación para el pensamiento crítico; 2005.
Leo n Roma n CA. Nuevas teorías en enfermería y las precedentes de importancia histórica. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2017 [citado el 6 de junio de 2023];33(4). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/1587
Hernández A. Pedagogía. Selección de Lecturas. Cerro: Pueblo y Educación; 2008.
Guarnizo-Tole M, Olmedillas H, Vicente-Rodríguez G. Evidencia del aporte proporcionado desde el cuidado de enfermería a la salud materna. Rev Cub Salud Publica [Internet]. 2018 [citado el 4 de diciembre de 2019];44(2). Disponible en: https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1086/1054
Lacasan a Bellmunt P. ¿Y después de la investigación qué? Reflexión sobre la implementación de la evidencia en la práctica clínica enfermera. EVIDENTIA [Internet]. 2006 [citado el 14 de julio de 2019];3(10). Disponible en: http://www.index-f.com/evidentia/n10/236articulo.php
Añorga Morales J, Díaz Mayans C. La producción intelectual. Proceso organizado y pedagógico. La Habana: Editorial Universitaria; 2002.
Joy S, Kolb DA. Are there cultural differences in learning style? International Journal of Intercultural Relations.
;33(1):69 85. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2008.11.002
Jiménez-Gómez MA, Cárdenas-Becerril L, Velásquez-Oyola MB, Carrillo-Pineda M, Baro n-Díaz LY. Reflective and
critical thinking in nursing curriculum. Rev Lat Am Enfermagem [Internet]. 2019 [citado el 10 de diciembre de 2019];27(e3173):1–13. Disponible en: https://www.scielo.br/j/rlae/a/pGznbWgnTXBrg6xZSPsyxxt/
Duque-Castro JA, Ortiz-Urbano J, Rengifo-Arias DM. Entorno y cuidado: circunstancias que influyen en la calidad de la atención médica percibida por los colombianos. MedUNAB. 2019;21(2):60–8. https://doi.org/10.29375/01237047.2799
Flórez-Torres IE, Buitrago-Malaver LA, Ramírez-Perdomo CA. El cuidado de enfermería: entre la dialéctica de la explicación y la comprensión. Index de enfermería [Internet]. 2017 [citado el 9 de diciembre de 2019];26(4):275–9. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962017000300008&lng=es
Santos Ruíz S, Lo pez Parra M, Varez Peláez S, Abril Sabater D. ¿El ámbito profesional modifica la conceptualización enfermera?: Estudio comparativo entre enfermeras del ámbito médico y quirúrgico. Enfermería Global [Internet]. 2009 [citado el 9 de julio de 2019];(17):1–15. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412009000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Varez S, López Parra M, Santos Ruíz S, Abril Sabater D. Perspectiva sobre modelos y teorías de enfermería en el ámbito de nefrología. Revista de la Sociedad Española de Enfermería Nefrológica [Internet]. 2008 [citado el 9 de julio de 2019];11(3):178–83. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-13752008000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Añorga Morales J, Valcárcel Izquierdo N. La parametrización de las investigaciones de las ciencias sociales. Revista Varona. 2010;47:25–32. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635567005.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Navarra Médica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.